Dadaph håndverk og hærverk

Bård Lilleøiens webside: Tegneserier, illustrasjoner og blogg

Dadaph skriver DiS

Dadaph skriver DiS

Har for alvor startet å jobbe på DiS nå.
DiS står for DiS in Space, og blir et episk science fiction-eventyr. Dette er det store prosjektet jeg har tenkt ut siden jeg var rundt 13, og det har endret seg kraftig gjennom årenes løp. For et par-tre år siden, startet jeg helt fra scratch, skrev ned bakgrunnshistorien og alle reglene historien skulle følge. Jeg hadde hovedkarakterene på plass, og en vag ide om hvor historien skulle gå, men ikke stort mer.

For hvordan skriver man egentlig en slik episk historie?
Jeg ante ikke. Jeg aner fortsatt ikke, men jeg forsøker, og her er hvordan.

For ca et år siden, satt jeg meg ned med Civilization V(siden det er et spill som får meg til å sitte, som jeg kan ta hyppige pauser fra, og som stimulerer tankevirksomheten). Hadde også Open Office klar, og skrev litt på innimellom. Jeg skrev hvor historien skulle starte og ende, og twister og slikt som skulle skje underveis. Også litt om karakterer.
Jeg startet så en ny fil, og skrev dette igjen, fra starten av, der jeg fokuserte mer på enkeltscener, eller sekvenser, som jeg kalte dem. En sekvens kan være alt fra en actionscene, til en viktig samtale mellom to eller flere personer, til en reise eller skildring av hva man ser på turen. Eksempelvis starter historien in medias res, med en actionsekvens på ca 10 sider, som introduserer de to hovedpersonene og viser litt hva de kan gjøre og hvordan de forholder seg til hverandre.
Hele historien ble på totalt 16 sekvenser(7 tettskrevne sider), og har klare tråder som kan tas videre til senere historier i DiS-universet. Det dette manuset ikke gjorde, var å vise ting i detalj.

Så forsøkte jeg å skrive manus. Det fungerte svært dårlig. Jeg tenker veldig visuelt, og vil ha både basic oppsett, layout, komposisjon og alt på plass med en gang. For meg fungerte det ikke å skrive hva man skulle se i hver rute, jeg måtte tegne det.
Så jeg begynte på et skissemanus, i en kladdebok, tegnet med myk blyant. Ouch!
Det som skjedde var at blyantstreken på hver side smittet over på den neste, og truet med å gjøre hele greia uleselig. I tillegg flyttet jeg i sommer, fra Oslo til Stjørdal, en prosess som varte i flere måneder, og som gjorde meg temmelig lei og utbrent da jeg var ferdig(og så kom Raptus og mye annet gøy oppi hele mølja). I tillegg var det litt jobbing med et annet samarbeidsprosjekt som jeg ikke visste helt statusen på.

Men rett før jul fikk jeg tilbake viljen til å jobbe med DiS. Tok frem skissemanusene, og bestemte meg for å gjøre det skikkelig.
Hver eneste skissemanus-side tusjes, og legges inn i en perm, slik at jeg med enkelhet kan legge til eller gjøre om enkeltsider senere.
Jeg planlegger også litt bedre, med delskisser underveis.

For hver sekvens i historien, lager jeg en skisse, hvor jeg stykker opp sidene, skriver kort hva som skal skje på hver side. Det viktigste er at hver eneste side skal ha et lite formål, eller en hook som peker mot den neste siden. Det er også viktig å finne balansen mellom informasjon og luft. En sekvens har blitt veldig tettskrevet, noe jeg har notert meg, og vil gjøre om når den endelige redigeringsjobben kommer før jeg begynner å tegne.

Når hver sekvens er skrevet slik, begynner jeg å skisse opp manuset på hver eneste side. Her skrives manuset ganske nøyaktig med det viktige hver figur skal si, men med rom for å legge til eller trekke fra senere. Holder for øyeblikket på med sekvens 5.

dis-side31-skisse1
Eksempelet jeg bruker er side 31. En side som balanserer mellom informasjon, littegranne karaktervekst, og som setter igang en actionscene. Den første skissen er her, omtrent bare replikker. Skissen er forresten veldig liten. Jeg får 4 slike på et A5-ark, som tilsvarer 8 på A4.

Etter å ha skrevet hele sekvensen i replikkform, tar jeg enda en runde med skissing. Denne gangen opp et hakk i størrelse, 2 på A5.

dis-side31-skisse2
Målet denne gangen, er komposisjon. Sette på plass karakterer, hva de skal gjøre, hvor de skal gå, hvordan de skal forholde seg til hverandre. Og ikke minst, få hele siden til å se spennende ut, sånn at jeg har noe å gå ut fra når jeg begynner på selve skissen.

Hver side i skissemanuset fyller en hel side. Dette skissemanuset ønsker jeg å vise frem til folk for tilbakemelding, så det er viktig at det ikke bare er jeg som forstår hva som foregår. Jeg kombinerer erfaringer fra de to skissene, og rabler opp noe raskt og forståelig.

dis-side31
Her hadde jeg i tillegg spurt venner av meg, Eirik A. Vik, Kim Holm og Fredrik Rysjedal, som utgjør Teikneseriehovudstaden, om de ville ha små gjesteroller som piratkyborger. Haken er at de dør noen sider senere, men alle så ut til å like ideen og takket ja.
Dessverre for meg, er jeg ikke veldig fornøyd med akkurat denne siden. Begge de første skissene fungerte, men all den røde skriften er noe jeg legger på etterpå, for ting som skal rettes senere. Tommelfingerskissen som viste komposisjonen var langt mer spennende å se på, og replikkene treffer ikke helt der de skal.
Den største synden, som går helt på leseropplevelsen, er at vi her ikke får se forholdet mellom hovedkarakterene som snakker, og piratopprøret som starter i siste rute(ideen er at karakterene skal stå oppe i et tårn, noe som egentlig kom frem på forrige side, men som jeg ønsker å repetere. Ett grep kan være å flytte tårnet litt, men slikt tar jeg senere.
Jeg har også føkket helt opp komposisjon med bruk av svart i hver eneste rute. Men med tanke på at serien antakeligvis skal fargelegges, og at jeg er begynt å bli vant til å tenke farger når jeg tegner, mer enn svart og hvitt, er det ikke det verste jeg kunne gjøre(selv om det nok må ryddes litt i).

Endelig design av både bakgrunner og hovedfigurer er heller ikke helt ferdig, men det kommer seg. Er på punktet hvor ting er planlagt, men samtidig vil jeg at historien skal diktere litt detaljer her og der.

Med denne metoden er det heldigvis veldig lett å bytte ut sider i etterkant, og målet er å få en versjon nesten helt uten rød skrift, før jeg endelig begynner selve tegnejobben.
Har vist deler av historien til enkelte allerede, og tilbakemeldingene har vært ganske lik. Jeg trenger mer humor, men historien i seg selv virker spennende. Humor blir det nok under selve tegnejobben, da jeg er veldig spontan på slike ting, men jeg vil likevel ikke at humoren skal ta overhånd.

DiS blir en historie jeg kan si jeg er stolt av.
Første del blir antakeligvis på mellom 100 og 150 sider, kanskje opp mot 200, avhengig av hvor mye plass de senere sekvensene tar. Jeg ønsker ikke å låse meg til et sidetall på forhånd, men bare skrive, uten slike begrensninger. Skal ikke si noe om forventet utgivelse ennå, men håper at ting nærmer seg ferdig til neste år.

Så, er det noen som har andre erfaringer med å skrive lengre historier eller serier? Tar gjerne imot tips og slikt, da jeg er fullstendig egenlært, og sansynligvis gjør alt galt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*