Dadaph håndverk og hærverk

Bård Lilleøiens webside: Tegneserier, illustrasjoner og blogg

Dadaph på Raptus 2011

Da var årets Raptus-eventyr over. Vemodig som alltid å dra fra Bergen, men i år skjedde det mye gøy. Jeg og Lise dro til Bergen på torsdag og tok toget hjem igjen på mandag kveld, og opplevde mye moro.

Torsdag
Kastet oss på morgentoget til Bergen. Fin tur, men tung bagasje, da jeg hadde lovet Olaf å ta med en haug Nettserier-blader for ham. På toget gikk det i Zelda 2, Ocarina of Time speilvendt Master Quest og Professor Layton, alle fantastiske spill. Kom frem til Bergen ved 18-tiden, og ble loset til Tegneloftet av hele Norges Eirik A. Vik, som hadde en overaskelse: et Dadaph-album. Det ble lite tid til å henge, og etter å ha fraktet tung bagasje gjennom hele Bergen, var vi fremme på hotellet. Det virket som det hadde blitt noe rot med bookingen av rommet, da de plutselig ventet oss neste dag, men vi fikk iallefall rom…et nyoppusset rom med iskaldt bad. Etter en pust i bakken, dro vi på Dollys, der vi møtte Fredrik Jullum, som har skrevet Fantastisk-Mann. Det ble pizza og en deilig sjokoladekakedessert, før vi dro tilbake på hotellet og sovnet sent.

Fredag
Første festivaldag startet med stress. Ble vekket 7:30 av redaktør Kristian Hellesund, som ville gi meg noen kasser med Dadaph-album før festivalen startet. Det fristet ikke noe særlig å stå opp etter en natt med lite søvn, men han klarte å overtale meg da han sa han tok med to kasser på bussen. “To kasser på bussen” høres jo ganske lett ut. Men da jeg hadde løpt gjennom halve sentrum for å møte ham, oppdaget jeg at disse kassene faktisk var jævlig tunge. Fikk satt fra meg en på Narvesen sånn at jeg bar en, men holdt på å kollapse noen kvartaler unna hotellet. Da kom heldigvis Fredrik Jullum gående, han hadde tatt inn på YMCA og var ute etter frokost. Uten hans hjelp ville jeg neppe klart den andre kassa. Var så støl og sliten at jeg knapt klarte å skjære brød under frokosten, og å holde et glass var en stor utfordring.
For å slappe litt av før festivalen åpnet, dro jeg og Lise på akvariet. Masse morsomme fisker.
Det var dårlig mobildekning på akvariet, så jeg fikk vite at Olaf hadde prøvd å kontakte meg med hensyn til albumene hans. Stappet en haug Dadaph-album og Nettserier-albumene i en bag, og dro mot festivalen. Noe lettere å bære enn kassene, men jeg var allerede helt kake i armene og bekymret for at jeg ikke ville klare å tegne. Lise snublet over et tatoveringsstudio like ved hotellet, og tok en impulstatovering på ryggen, mens festivalen åpnet.
Fredag var en skuffelse salgsmessig, med bare tre solgte album. Fikk etterhvert høre fra Fredrik Jullum, som kom på slutten av dagen, at salen hvor vi satt ikke var helt enkel å finne, og han hadde sett etter oss hele tiden. Visstnok skulle signeringskøene være i nærheten, men de så vi aldri noe til. Var iallefall koselig å sitte der.
Da Lise kom og festivalen stengte, dro vi på Nettserier-pizzaen, som er en ganske koselig tradisjon. Hadde bestilt bord for 20 denne gangen, så vi fikk heldigvis sitte inne og spise.

Lørdag
Den store dagen for meg. Hadde allerede solgt veldig mye mer enn på den stusselige fredagen, og klokka 14 skulle jeg opp i en sal og snakke om Dadaph-albumet. Var nærvøs, men det gikk faktisk greit. Ble intervjuet og alt pågikk i 43 minutter, men det føltes utrolig kort. Fikk også kjøpt noen serier, blant annet den fantastiske Axe Cop-boka, og Radio Gaga-albumet.
Etter noen timer med bra salg på standen, gikk turen til det jeg var mest nervøs for: Draw Your Dragon-programposten. På scenen stod jeg sammen med Arild Midthun, Mike Collins og Mike Perkins, tre giganter mot meg. Selv om jeg har hatt Midthun som lærer og intervjuet ham for en særoppgave, og hilst og snakket med ham på en rekke tidligere Raptus-festivaler, og selv om Mike Collins er en utrolig blid og hyggelig mann fra Wales, som jeg tilfeldigvis møtte ved heisen på hotellet 3 ganger dagen før, virket det jo utrolig skummelt. Min munntlige engelsk er forferdelig dårlig, og selv om jeg klarte å få ut noen ord med Mikene før showet startet, var “Hello” det eneste som kom ut av meg da jeg fikk mikrofonen. En smule pinlig. Heldigvis tegnet de andre før meg. Mike Collins tegnet dragen fra flagget til Wales, Midthun tegnet tre forskjellige Disney-drager. Mike Perkins tegnet Dracula, som faktisk betyr “dragens sønn”. Jeg fikk god tid på å tenke ut en plan, og da det var min tur, klarte jeg faktisk å både snakke og tegne. Jeg fullførte planen om Stulta-dragen min, men da vingene ble skjeve, la jeg arket på siden og tegnet vann og sa det var fordi den hadde druknet. Folk lo, så vidt jeg husker.
Gjennom hele helgen hadde jeg tenkt å bli med på den tradisjonelle Raptus-banketten, for første gang siden 2001, men jeg ombestemte meg i siste liten, av forskjellige grunner. Først og fremst er jeg ganske sky og har vanskelig for å komme i kontakt med folk. Jeg hadde deltatt dersom noen på Raptus hadde spurt meg direkte om det, men samtidig føler jeg meg lett utilpass på slike store sammenkomster der jeg knapt kjenner og kan prate med noen. Det var et dilemma, men endte til slutt med å gå på Dollys med Lise og et par venner, og vi endte opp med å sitte og skravle på et hotellrom(med langt bedre standarder enn vårt) til langt på natt.

Søndag
Søndag startet stressende. Det ble veldig lite med søvn og både jeg og Lise var veldig trøtte og daffe. Standen gikk tregt, og var en nedtur fra den fantastiske lørdagen. Det begynte også å bli klart at vi faktisk måtte ha med to kasser med Dadaph-album tilbake til Oslo, noe som ikke hjalp på stresset, og de støle armene mine. Da festivalen stengte, ble vi heldigvis kjørt tilbake til hotellet, av ingen annen enn gutta fra D-Pad Studio, som har laget det gøyale spillet Vikings on Trampolines, og som snart kommer med plattform-eventyret Owlboy, som virkelig ser fantastisk ut. Fikk spilt demoen litt, og ettersom denne typen plattform-eventyr(Metroid, Shantae, etc) kanskje er min favorittsjanger, gleder jeg meg som en unge. Merkelig nok satt både jeg og Lise, begge vanvittig spillinteresserte, i en bil full av spilldesignere, og vi klarte ikke snakke om noe. Det beskriver kanskje hvor trøtte vi faktisk var. Etter en hektisk kjøretur, var vi fremme på hotellet, og spillutviklerne dro til sitt. Tusen takk til D-Pad Studio, for at dere gadd å kjøre oss! Satt ekstremt med pris på det. Hadde en lang kveld foran oss på hotellet, men vi trengte virkelig lang tid med hvile. Løp ut og kjøpte en pizza vi tok opp på rommet, før vi satt der og leste tegneserier hele kvelden.

Mandag
Etter frokost og en særdeles gyselig episode av Drømmehagen, måtte vi sjekke ut fra hotellet, med en last vi knapt kunne bære. Det ble taxi til jernbanen, der vi låste alt inn mens vi ventet på toget. Måtte gå to ganger mellom taxien og skapene for å få med alt. Selv om vi var slitne, ble det shopping. Lise kjøpte seg noen klær til den nye jobben hennes, og jeg stakk som alltid innom play-com og kjøpte filmer. Star Wars var ute på blårei, og ettersom jeg er så SYKT Star Wars-fan, gikk jeg og kjøpte meg DVD-boksen med de originale uødelagte filmene isteden, da jeg ble advart mot noen gyselige endringer i blårei-versjonen. Det ble noen andre klassiske filmer også, blant annet Heksene, He-Man(den med Dolph Lundgren ja) og Roger Rabbit. Stakk også bort på Outland, der det stod en boks med Dadaph-album. Kjøpte de siste eksemplarene av et gammelt Holger og Hagbart-blad(Arne virket glad for at vi tok de siste, selv om det ikke virket så galt), og kom i snakk med mannen i kassa, som fortalte at det hadde vært noe møte mellom alle tegnerne der kvelden før, og de ikke hadde fått tak i meg. Veldig typisk, for det hadde vært gøy å få tegnet på den veggen, jeg var jo faktisk gjest i år, for første gang.
Vel fremme på toget var det veldig godt å få slappet av. Kassene var på plass og vi hadde Komfort-vogna nesten for oss selv. Men det var uheldigvis somletoget, og vi var ikke tilbake i Oslo før vel over midnatt, da jeg låste inn Dadaph-albumene på Oslo S, klar for å levere på Outland neste dag.

Tirsdag

Vel, ikke akkurat Raptus mer, men føler meg fortsatt EKSTREMT utkjørt. Fikk levert noen Dadaph og Mira-album til Outland på Østbanehallen i dag, og jeg hørte fra Arne at han hadde levert noen Dadaph på Outland i Trondheim. Jeg anbefaler at alle som er interessert stikker innom og kjøper snarest! Om det ikke er inne, setter jeg pris på om noen spør etter albumet, da dette vil hjelpe meg veldig å få solgt flere.

Men takk for en fantastisk Raptus! Jeg kommer selvsagt tilbake neste år!